iLOB

WAT ZIJN ZE AAN HET DOEN?

De grote vraag van menig decaan en mentor. Je hebt een heel programma opgesteld dat de leerlingen moet helpen om zich voor te bereiden op hun studiekeuze. Maar je hebt geen overzicht of ze ook daadwerkelijk actief zijn en of ze mogelijk hulp nodig hebben.

Vanuit de praktijk kwam deze vraag naar ons toe. Leerlingen maakten de Studiekeuzetest en verkregen een goed inzicht in welke studies ze gericht konden gaan onderzoeken. Maar of ze dat ook deden was moeilijk te achterhalen. De aantallen leerlingen zijn te groot om van iedereen continu op de hoogte zijn.

Maar we weten ook als je er niet achteraan zit, een groot deel van de leerlingen nooit op tijd de juiste stappen gaat zetten.

iLOB is ontstaan vanuit de vraag van 2 decanen. Zij hadden behoefte aan een overzicht met meer zicht op de activiteiten die leerlingen in het kader van LOB ondernamen. Niet alleen een registratiesysteem, maar juist een systeem dat overzicht geeft tijdens de belangrijke momenten van het LOB, waar toezicht niet mogelijk is . Bestaande systemen voldeden niet aan deze vraag.

1. ORIENTATIE EN SELECTIE

Een eigen programma leidt leerlingen naar een moment, waarop ze een selectie van te onderzoeken studies moeten maken.

Veel scholen gebruiken hiervoor de Studiekeuzetest van TalentFocus.

2. PLAN

Om gericht te werk gaan maakt de leerling een concreet plan. Welke studies, waar en wanneer worden bezocht. Dit wordt ingevuld in iLOB.

3. ONDERZOEKEN

Leerlingen gaan op bezoek en vullen een (summier) bezoekverslag in. Wordt dat vergeten,dan geeft iLOB een melding aan leerling en mentor.

Het invullen gaat via de PC of via de App.